Zpět na rubriku

10 bodů o tom, co je to H.E.A.T. Program

Nebojte, nebudu zabíhat do anatomických podrobností, ale doufám, že vám následujících pár vět odpoví na otázky typu…Co je to H.E.A.T. Program? Co se dělá na H.E.A.T. Programu? Co si mám vzít s sebou na H.E.A.T. Program? Jak vypadá lekce H.E.A.T. Programu?, atd.

  • H.E.A.T. Program je zkratkou čtyř anglických slov High Energy Aerobic Training, což můžeme volně přeložit jako „aerobní cvičení s vysokým energetickým výdejem“. Ovšem pozor, nestačí se jenom zúčastnit. Ten vysoký energetický výdej si musíte odmakat. Klasická lekce trvá 45 minut. V mnoha fitness a H.E.A.T. centrech je prodloužena na 50 minut. Z toho 38-39 minut je věnováno hlavní části hodiny, 2 – 3 minuty zklidnění a 8 – 10 minut závěrečnému protažení.

  • Při tomto programu využíváte jedinou pomůcku. Chodecký pás. Na něm chodíte různé techniky a ovládáte ho i poháníte ho jen vy sami. Oproti ostatním podobným walking programům má H.E.A.T. neskutečnou výhodu. Sklon měníte dynamicky v průběhu hodiny, aniž byste museli slézt dolů a zastavit se.
  • Pás má tři ovládací prvky, prostřední otočné kolečko, tlačítko nahoru a tlačítko dolu. Základní polohu si nastavíte tak, že si vlezete na pás, rozejdete se, levou ruku dáte na madlo, pravou otočíte kolečko doprava, až pás lehce zatuhne a podržíte tlačítko s šipkou nahoru. Vyjedete cca 20 – 30 cm. Pak povolíte prostřední otočné kolečko úplně doleva. To je v krátkosti jak nastavit tzv. základní pozici. Ale nejlepší bude poprvé přijít včas! Třeba 10 minut před začátkem lekce a říci, že jste nováček. Lektor vám vše ochotně vysvětlí.
  • Co s sebou? Dobré jsou tlumenější běžecké boty – pás obsahuje malé válečky, které by u plátěných tenisek a nízkotlumených bot nemusely být každému příjemné. K tomu kratší kalhoty a tričko z funkčního materiálu. Zima vám určitě nebude. Dále ručník a maximálně 0,7 l vody. Větší obsah pití si klidně vzít můžete, ale košíky na nápoje jsou dělané maximálně na 0,7 l lahve. Takže buď košík utrhnete, nebo se budete pořád naklánět pro pití a zastavovat. Jo a pokusy typu tlustých mikin, obalování se fólií, apod., abych byl(a) hubenější, nezkoušejte. Opravdu nepotíte tuk! Metabolismus je mnohem, mnohem komplikovanější a vydal by minimálně na 300 stránkovou knížku.
  • Základní postoj na stroji je s jemně pokrčenými lokty v tupém úhlu, v zadní části pásu s lehkým předklonem v kotnících a těžištěm na středu pásu. Takže žádná vzpřímená paní “radová“. Jednou z nejčastějších chyb je chůze blízko kapličky s ovládacími částmi pásu, kdy tělo dělá podvědomě malé kroky. Chybou je také nezpevněné tělo, zatuhlé robotické pohyby a křížení paží před tělem. Další chyby vám každý správný lektor vysvětlí a pomůže odstranit.
  • Při hodině na vás bude lektor mluvit malinko anglicky. Názvy technik chůze se do češtiny nepřekládají, tak se připravte na slova jako walking, soft treking, climbing, apod. Jaké techniky se při hodině použijí, záleží na vzdělanosti lektora. Nejnižší je tzv. LEVEL 1, nejvyšší v České republice je v současné době (2018) tzv. LEVEL 3. Jaký platný stupeň má váš lektor a zda má aktivní licenci si můžete ověřit zde: http://fp-academy.com/seznam-instruktoru-kondicni-chuze/
  • To, jakou hudbu na lekci uslyšíte, záleží nejenom na lektorovi, ale také na použitých technikách chůze. Každá technika má svoji rychlost, která vychází z anatomických a biomechanických vlastností těla. Bohužel v České republice se dost často stává, že lektoři rychlost muziky nedodržují a místo dohledu nad délkou kroku zrychlují hudbu nad povolené rychlosti daných technik.
  • Jak moc si dáte do těla, záleží na vás! Lektor se vždy snaží jít dle skupiny a úrovně klientů tzv. na střed. Pokud zrovna nemáte den, zvolníte si, naopak, pokud trénujete kondici nebo na nějaký sportovní výkon, můžete si přidat. Jen vy sami znáte své tělo nejlépe, jen vy sami víte, co máte ve svém tréninkovém plánu a jen vy sami si rozhodujete o tom, jak lekci využijete.
  • Je-li váš cíl redukce a zvyšování kondice, dobrou pomůckou je sledování vaší tepové frekvence a trénink podle tepové frekvence. Ano, “tepovka“ není všemocná, ale její sledování a vyhodnocování je stále nejjednodušší a nejlevnější variantou řízení tréninku. Stačí vám k tomu pouze kvalitní sporttester. Váš lektor vám rád spočítá zóny dle vašeho cíle, s přihlédnutím k vaší klidové tepové frekvenci, vaší kondici a poradí vám, kolikrát by bylo vhodné lekce navštěvovat.
  • A kolik spálím kalorií? Jestli chcete jednoduchou a nic neříkající odpověď, tak 300 – 500 kCal. Ale pokud se malinko o jídelníček zajímáte, víte, že není kalorie jako kalorie a není spálená kalorie, jako spálené kalorie. Takže se nehoňte za kvantitou, ale za kvalitou. Velmi důležitou složkou vašeho tréninku je i jídlo. Pamatujte, že tělo nemůže podávat skvělé výkony a zvyšovat kondici, když je bez energie a hladové. Nezapomeňte na to a nechoďte na lekce úplně hladoví.

Přeji vám, ať díky H.E.A.T. Programu dosáhnete vašich cílů a jak říkám já: HEAT, cítíš se líp 😉

Jirka

Audio:

HEAT_10bodů

Nahoru