Kam dospělo české hobby běhání…

Je mi jasné, že další řádky se nebudou některým číst moc hezky, ale berte to jen jako takové zamyšlení od no name člověka, pro kterého je běh druh relaxace a práce, kdy se snažím mnoho z vás posunout trénováním nejenom k lepším časům, ale hlavně k lepšímu a spokojenějšímu osobnímu životu.

Když nebudu počítat své atletické začátky na škole a krajských olympiádách v mládí, s během na dlouhé tratě jsem začal cca okolo 16 let, v roce 1996. Stejně tak jako s lektorováním a trénováním. Pamatuji si, že nás běhalo strašně málo a kolikrát jsem za celý běh nepotkal ani jednoho běžce.

Pojďme si proběhnout českobudějovický půlmaraton!

Je 18:30, třetího června a právě teď nás čeká vyvrcholení našeho tréninku, snažení, tak si to pojďme užít!

Chvíle soustředění…ticho…výstřel od primátora Českých Budějovic a první tóny Vltavy…vybíháme….

První desítky metrů jsou po kostkách, nejdříve menších, pak asfalt a pak větší kostky. Přibíháme na první velkou křižovatku a točíme ostře doleva. Pokračujeme po asfaltu a vbíháme na tzv. sady, městský park, kterým vede jedna z hlavních tepen v Českých Budějovicích. Míjíme první km, Mariánské náměstí a čeká nás dlouhá rovinka po čtyřproudé silnici, kdy po pravé ruce budete mít jedno z největších obchodních center v České republice IGY. Druhý km za námi a my se blížíme k velké křižovatce, kde se vydáme doleva na Pražské předměstí.

Rok 2016 – poděkování a přání do 2017!

Už nějaký ten den máme nový rok 2017, a tak je třeba zhodnotit ten minulý. Doufám, že byl u vás stejně tak úspěšný jako u mne. Sice to byla jedna velká pracovní a sportovní centrifuga, ale kdy se vám poštěstí spolupracovat s Českým olympijským výborem, připravovat největší sportovní akci v historii na velkém území – Olympijský park RIO-LIPNO, připravovat jedinečnou putovní výstavu CERN a moderovat desítky akcí po celé České republice. Sice jsem o rok starší, ale o pěknou řádku úžasných lidí a naběhaných kilometrů bohatší. Konkrétně během zdoláno 1 030 km a lektoroval jsem pro vás 196 hodin. Děkuji všem, kteří mě, ale i mému týmu a našemu kraji pomohli, že minulý rok byl tak extra úspěšný. A to jak z pohledu propagace, cestovního ruchu, ale i z pohledu prezentace našeho kraje v zahraničí. S pokorou si přeji, ať je tento rok aspoň takto vydařený, jako ten minulý.

Přeji vám, ať je pro vás rok 2017 hlavně plný pohody, ať si ho užíváte na maximum ve zdraví, máte štěstí, vyhrajete Eurojackpot, daří se vám v práci i v osobním životě a ať máte na paměti, že žijeme v té nejlepší době! Ve stabilní, bezkonfliktní zemi s názvem Česká republika, a kdyby nám to nekazila politická elita a její odklánění, lhaní, žabomyší války a neskutečný narcismus bez pokory, máme se jak v ráji. Držte se, ať se vám daří a lidská blbost vyhýbá!!!

Jirka 

Silvestr v Caorle – jak bylo?

Když jsme byli minulý rok před Vánoci s drahou polovičkou v Londýně, říkali jsme si, že by nebylo špatné udělat si Silvestr někde jinde, než na horách nebo v České republice. V úvahu připadal právě Londýn, kde se nám moc líbilo.  Jenže, znáte to…rok utíká a než se vzpamatujete, je čtrnáct dní před Silvestrem. To by člověk nevěřil, jak se změní ceny ubytování i letenek. Ano, vím, naše blbost. Ale 80 000,- za tři dny se nám prostě dávat nechtělo. A kam se tedy vydat? Přeci do našeho milovaného Caorle! Navíc vidět typicky letní letovisko v zimě může být zajímavé…a taky že bylo!

Kdy jindy začít, když ne teď!

Vánoční svátky za námi, stejně tak jako silvestrovské veselení a možná i vy jste po kouknutí do zrcadla řekli: „Mnoooo, chtělo by to začít se sebou něco dělat“. Myšlenka výborná, ovšem realizace někdy pokulhává a každý rok z deseti začínajících lidí u cvičení a zdravé stravy vydrží jen jeden.

Posílám pár rad jak na to, aby to mělo dlouhého trvání:

  • Dejte si nějaký reálný cíl, který jste schopni splnit. Dát si cíl, že za měsíc budete mít dvacet kilo dole, není zrovna moc reálné.
  • Stanovte si, kolik času chcete cvičení, stravě a regeneraci věnovat. Hodina týdně je lepší než nic, ale úplně top to také není. Důležitou složkou je také dostatek spánku a co nejméně stresu! A pamatujte – čas věnovaný vlastnímu zdraví je nejlépe investovaný čas.
  • Začnete pomalu! Strhnout se první týden v lednu a druhý ležet v lepším případě doma umí každý. 
  • Pokud netrénujete na olympiádu nebo mistrovství světa zapomeňte na heslo “no pain, no gain“. To je cesta do pekel, zvláště pro netrénované osoby. Ano lehká bolest zvláště pár hodin po cvičení je normální, ale pokud se nemůžete hýbat týden, něco bylo špatně.
  • Na začátku je dobré si vzít kvalitního trenéra – podle YouTubka nebo podle aplikací v mobilu už si hodně lidí víc ublížilo, než se zlepšilo. Tady zvedám varovný prst – bohužel v České republice stále převládají trenéři, co si myslí, že každý je Jaromír Jágr a že kdo nezvrací nebo se týden po tréninku nehýbe, necvičí. O spojení těla a mysli přemýšlí tak 1 z 1000. Ale postupně se situace zlepšuje. Proto vybírejte pečlivě! Vy platíte trenéra, vy si určujete co za své peníze dostanete.
  • Bez změny stravovacích návyků to nepůjde! Klasická poučka říká, že buchty na břiše se dělají v kuchyni, ne tím, že budete břicho posilovat x krát týdně, x desítek minut. Svaly na břiše máme všichni. Hodiny typu břišní pekáč by měly být tedy spíše hodiny vaření. Pamatujte, že zjednodušeně řečeno výsledek je ze 70% strava, z 25% cvičení a z 5% genetika.
  • Investujete čas i peníze do toho nejcennějšího, co máte, vašeho zdraví, takže nemějte černé svědomí! A odpověď na nejčastější otázku začínajících: Ne – zdravá strava není dražší než klasická, jen vyžaduje více plánování. 
  • A na závěr….“kdo nic nedělá, nic nemá“ – to platí jak v životě, tak ve sportu.

Držím vám palce makáči a pokud si nebudete vědět rady, napište, zavolejte, rád pomohu, stejně jako mnohým před vámi!

Pohodový a sportem naplněný rok 2017!

Jirka

Nahoru